Ezechiel capitolul 1: scurte predici ale altor autori

Versetul 3

Cuvintul Lui Dumnezeu si mina Lui Dumnezeu

Profetul simte si vede ca Dumnezeu Il atrage aproape de El. Aceasta experienta o putea exprima doar printr-un limbaj adecvat relatiilor umane. Realitatile spirituale se pot exprima doar prin termeni ce deriva din actele vietii pamintesti. “Cuvintul” si “Mina” despre care se vorbeste aici sint metafore dar si lucruri reale. Daca Dumnezeu se descopera omului trebuie sa fie pe intelesul naturii umane dar si spirituale; si aceste caracterisitici sint descrise in expresiile folosite de Ezechiel.

  1. Inviorarea si iluminarea mintii pentru a primi adevarul. Cuvintul este exprimarea gindului. Cuvintul divin este adevar. Expresia folosita aici exprima o relatie comuna atit naturii omului cit si a Lui Dumnezeu. Dumnezeu are ginduri si scopuri care privesc binele omului; si cea mai inalta bunastare a omului depinde de introducerea lui in natura sa spirituala. Omul nu trebuie doar sa auda si sa inteleaga cuvintul, trebuie sa-l intimpine bine, sa-l retina si sa cugete la el ca la cea mai mareata si pretioasa putere. Cuvintul Lui Dumnezeu fara dubiu vine intr-un fel special la profet, este direct, fara un intermediar in comunicarea Lui. Prin profet acest cuvint devine: lumina, avertizare, incurajare. Pentru ca aceasta sa se intimple natura umana a profetului trebuia sa cedeze gratiei Lui Dumnezeu care este: patrunzatoare, purificatoare, si care ilumineaza.
  2. Supunerea si ascultarea inseamna recunoasterea autoritatii Divine.  “Mina Domnului” este o expresie des intilnita in Scripturi. “Mina buna a lui Dumnezeu asupra Lui”, asa cum spune Neemia, este un simbol al activitatii, al naturii practice, al directionarii, al controlului, al puterii protectoare. Un om nu putea implini functiile profetice doar prin auzirea cuvintului Domnului, el trebuie sa si faca ceva. Intr-adevar in relatia dintre om si Dumnezeu  exista necesitatea ca Dumnezeu sa comande iar omul sa asculte, sa implineasca. Si daca aceasta este un adevar general pentru om, este cu atit mai mult manifestat in cei chemati la o slujba profetica. Profetii nu aveau nevoie doar de revelatie, dar si de indrumare si de exercitarea autoritatii de a converti, aceasta era de fapt necesitatea miinii Lui Dumnezeu asupra lor. Trebuie sa ne amintim ca Ezechiel s-a achitat in slujba lui prin ambele, prin comunicare verbala a mesajului Divin si prin exemplificarea unor actiuni. Dintre acestea unele au fost simbolice, altele directe si cu siguranta instructive. Profetul a avut nevoie ca acest cuvint al Lui Dumnezeu sa-i intre in minte si in inima si mina Lui Dumnezeu sa-i controleze si sa-i guverneze faptele. Aplicatie: Adevarata religie se manifesta in mod dublu. Ne delecteaza prin (a) primirea adevarului Divin, descoperit prin har pe diferite cai ale inteligentei umane, si (b) supunerea autoritatii Divine care este exercitata cu intelepciune si compasiune de Cel a carui mina omnipotenta poare sa si arate calea datoriei si serviciului, si poate sa deschida drumul, sa dea la o parte orice obstacole care ar putea impiedica sa fie urmata calea.

Versetele 4-25

Gloria Celui Etern

Aceasta viziune extraordinara, care are corespondenta cu altele din Scriptura, trebuie interpretata in lumina geniului si imaginatiei profetului, a canoanelor si obiceiurilor antice ale artei Orientului. Imaginea in care este prezentata prezenta Divina este foarte diferita de arta clasica sau moderna, de fapt este impresionant felul in care ea comunica, sau sugereaza maretia Divina si ne face sa intelegem caracterul Lui Dumnezeu, si felul in care El actioneaza in intregul univers.

  1. Gloria Lui Dumnezeu manifestata prin fortele naturii (versetul 4). Vintul naprasnic de la Nord, norul gros, snopul de foc, sint manifestari ale unei maretii nevazute, recunoscute de noi in Duhul Sfint. Este o adevarata arta sa infatisezi partea materiala, si apoi sa infatisezi figurile simbolice. Doctrina moderna a corelatiei si transformarii fortelor subliniaza unitatea care este inima tuturor lucrurilor, si ne convinge ca noi locuim intr-un univers, un cosmos care daca ar trebui explicat prin existenta unei puteri rationale si spirituale (care sta in spatele ei) aceasta ar fi unica si nedivizata.
  2. Gloria Lui Dumnezeu se vede in fiintele vii prezentate. Vesetele 5-14 sint de fapt o reprezentare simbolica a vietii. Fiintele vii prin admirabila lor varietate a structurii si formei sint marturii ale intelepciunii si puterii Creatorului. Viata este lucrarea Dumnezeului Celui viu in care totul are “viata, miscare si fiinta”. El a creat animale, pasari, oameni si ingeri.
  3. Gloria Celui Etern se vede in atribute umane. Combinatia acesta a patru fiinte vii are intentia sa ne imbogateasca conceptia despre creatia lui Dumnezeu, si marturia depusa de catre aceasta creatie despre El. Interpretarea este uneori diferita dar putem totusi recunoaste in bou – sacrificiu, in leu – puterea regala, in vultur – aspiratia spre inaltimi, elemente adaugate adevaratei umanitati care completeaza reprezentarea. Cele patru Evanghelii au fost privite in general ca subliniind aceste caracteristici; simbolul din Matei este – omul, din Marcu – leul, din Luca – boul iar in Ioan – vulturul.
  4. Gloria Lui Dumnezeu se vede in inteligenta. Rotile care purtau aceste fiinte vii aveau ochi de jur imprejur, reprezentare simbolica a intelepciunii, vederea fiind unul dintre cele mai importante simturi, mediu prin care invatam despre lumea din jur.
  5. Gloria Celui Etern se vede in comuniunea si armonia desemanta intre cer si pamint. Fiintele acestea aveau aripi sa se inalte la cer, dar se miscau si pe roti, prin care mentineau legatura cu pamintul. Omul are un trup care are nevoie de o ocupatie care sa-l lege de pamint, dar are si o natura spirituala care marturiseste despre relatia lui cu Dumnezeu – spiritul care tinjeste sa-l laude in duh si in adevar. Daca privim la natura umana sau la natura bisericii, care este trupul Lui Cristos, trebuie sa recunoastem ca toate aceste parti: trup, suflet, duh sint chemate sa se uneasca in a revela intregului univers incomparabila maretie a gloriei Lui Dumnezeu.

Versetele 26-28

Cel ce sedea pe scaunul de domnie

  1. Inaltarea si superioritatea Fiinei Divine. Cele patru fiinte vii sint desprinse de pamint dar sint dedesubtul cerului. Deasupra firmamentului care era peste capetele lor, profetul vede prezenta Celui Etern, la fel ca Isaia “inaltat” nemasurat de sus , deasupra noastra. Cind Il numim Cel Preainalt Ii vedem infinita superioritate fata de intreaga Sa creatie.
  2. Autoritatea si domnia Celui Divin. Tronul vorbeste nu numai despre maretie, ci si despre putere si stapinire. Dumnezeu este Regele si intreaga creatie ii este supusa. Religia din Biblie este o religie care se bucura in ascultare. Crestinismul este revelatia unei imparatii drepte, pline de pace si de bucurie in Duhul Sfint.
  3. Umanitatea Fiintei Divine. “se vedea ca un chip de om”, asemanarea este bineinteles partiala, dar este reala. Noi sintem dupa chipul si asemanarea Lui Dumnezeu si sintem frati cu Domnul Isus.
  4. Splendoarea Fiintei Divine. Limbajul uman este prea limitat pentru a prezenta aceasta frumusete, totusi cuvintele lui trezesc in noi profundul sentiment de reverenta si adorare.
  5. Mila Fiintei Divine. Omul are nevoie de compasiunea Lui Dumnezeu. Slabiciunile lui, pacatele lui, neputintele lui, fac ca mila Lui Dumnezeu sa fie singura speranta. Curcubeul lumineaza cerul si invioreaza sufletul omului, ca asigurare a harului Divin, ca promisiune sfinta. Mila este cununa atributelor divine, Dumnezeu este Rege si Judecator dar nu a uitat sa fie plin de mila si indurare. El este si Tata si Salvator.

Versetul 28

Veneratie

Ezechiel poate sa apara cu o atitudine corecta in fata oamenilor cind vede care trebuie sa fie atitudinea lui in fata lui Dumnezeu. Viziunea aceasta cu siguranta i-a aparut in fata ochilor ori de cite ori a trebuit sa aduca mesajul Lui Dumnezeu in fata opozitiei, a oamenilor necredinciosi si idolatri.

  1. Natura umana este capabila de a venera. Frica este un lucru iar veneratia este cu totul altceva. Veneratia apare in noi cind vedem nespusa bunatate, puritate, putere. Ea se poate baza pe frica, dar aici este vorba de prerogativul unui om care recunoaste, admira si adora, se inchina in fata excelentei supreme.
  2. Dumnezeu este Cel pe care trebuie sa-l veneram. Copilul trebuie sa-si admire parintele, studentul pe profesor, slujitorii pe imparat. Este insa  Unul singur care trebuie venerat fara rezerve pentru toate atributele Sale incomparabile.
  3. In prezenta Lui Dumnezeu veneratia umana trebuie manifestata in mod vizibil. Ezechiel spune cu simplitate “am cazut cu fata la pamint” coplesit de gloria cereasca, s-a simtit nevrednic sa priveasca in sus, emotia l-a zdrobit. Cu umilinta si teama ar trebui sa ne apropiem toti de prezenta Lui Dumnezeu ca sa fim acceptati.
  4. Veneratia este atitudinea justificata in asteptarea biunecuvintarii din partea Lui Dumnezeu.
  • Este bine sa ne simtim inferioritatea, dependenta si nevoile nemasurate
  • Este bine sa primim revelatia Lui Dumnezeu pe care El o da celor supusi Lui
  • Este bine ca spiritul profetic sa fie canalul prin  care oamenii in supunere sa primeasca autoritatea reprezentarii gloriei Divine, si harului Divin.

 Anonymous